یوسف (ع)، رزم آزمای معرکه نفس
نویسندگان
چکیده
سخن وحی را زیبایی های نامنتهاست؛ زیرا از جانب صاحب جمال و جمال آفرین یکتاست. واژه ها، چیدمان کلام، موسیقایی گفتار و عمق معانی قرآنی، نه تصویری است که به نگاهی توان دریافت؛ بلکه در هر عصری و در هر نسلی، غواصان ژرف پیمایی را می طلبد تا «درّ یتیم» از صدف معنا گشوده و پیام راستین آیات وحیانی را استخراج نمایند. سوره یوسف را که زیباترین قصه هاست و آرایه های ادبی و کلامی، زیبایی آن را صد چندان افزوده است، دامنه گفتار در تفاسیر تنگ آمده و عمرهای کوتاه، مجال اندیشه دراز را از مفسران برگرفته است. چنان که گاه بر ابهامات افزوده یا پرسش های تفسیری آن را به نقل قول های ضعیف یا به سکوت در برابر آن حوالت داده اند. از این رو، در نخستین مقاله این رویکرد، واژه های زیبای «ربّی»، «همّ» و «برهان» که در حساس ترین و پیام آورترین آیات سوره یوسف به کار رفته، مورد بازکاوی قرار گرفته است.
منابع مشابه
«همّ» یوسفدر پرتو روایات اهلبیت ع
مذاهب کلامی مختلف، با توجه به اعتقادی که به عصمت انبیا: دارند، در بحث داستانهای انبیا در قرآن، به تفسیر و تأویل آیات میپردازند. مفسران شیعه نیز با پیروی از آموزههای اهل بیت: با مبنا قرار دادن عصمت تام انبیا همین شیوه را پیش گرفتهاند. از این رو، بیشتر برای آیاتی که در ظاهر، عصمت پیامبران را مخدوش میکند، تفسیری را برگزیدهاند که بر استواری مقام عصمت انبیای الهی گزندی نرساند. آیه 24 سوره ...
متن کاملتمکّن یوسف (ع) جلوهاى از چیرگى خداوند
نشان دادن چیرگى خداوند در بخشهاى گوناگون داستان حضرت یوسف(ع) در قرآن است. نویسنده، پس از گزارش داستان حضرت یوسف(ع) تا آیه 21 سوره یوسف، عبارت "و لکنّ اکثر الناس لایعلمون" را به عنوان نقطه ختامى بر نکاتى که قرآن تا این بخش از داستان قصد توجه دادن خواننده را به آنها دارد، تلقى کرده و به توضیح و شرح جمله "واللَّه غالب على امره" به عنوان نتیجه ماجرا پرداخته و معتقد است منظور و مفهوم غلبه خداوند بر ام...
متن کاملمفهوم «تأویل» در سوره یوسف (ع)
چه بسیار واژههای قرآنی که در ساختار کلام الهی از بار معنایی خاصی برخوردارند و جز با ژرفاندیشی و تأمل در زبان قرآن، دسترسی به معانی آنها میسر نمیباشد. «تأویل» که شاهد هفت مرتبه تکرار آن در قرآن هستیم، از جمله واژههایی است که در ترکیب با دیگر کلمات و یا عبارات قرآنی، معانی مختلفی را افاده مینماید. در بسیاری از آنها میان اهل تفسیر اختلاف چندانی دیده نمیشود. آنچه در تفاسیر تاکنون ابهامآمیز م...
متن کاملاشارات عرفانی در داستان حضرت یوسف(ع)
شکلگیری زبان خاص عرفانی، مخصوصاً در تأویلاتی که از آیات قرآن ارائه میشود، ریشه در قرآن دارد؛ به عبارت دیگر، گرایش به تفسیر تأویلی برآمده از قرآن است. در قرآن، بخش زیادی از مفاهیم در قالب تمثیل بیان شده است. وجود این تمثیلها در حقیقت نزدیککنندهی هرچه بیشتر مفهوم به ذهن مخاطب است. تفاسیر عرفانی نیز که غالباً صورتی تمثیلی یا تأویلی دارند، از این سبک تمثیلی قرآن به ویژه در تأویل داستانهای قرآنی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
پژوهش های قرآنیناشر: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی
ISSN 2251-9815
دوره 15
شماره 58 2009
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023